Veelgestelde vragen (FAQ)

Op deze pagina vind je antwoorden op vragen die vaak worden gesteld over onze apotheek en onze diensten. De antwoorden zijn per thema verzameld, zodat je eenvoudig kan zoeken. Vind je hier niet de juiste informatie, aarzel dan niet om contact op te nemen met ons of jouw vraag rechtstreeks aan ons te stellen in de apotheek.

Op deze pagina

Praktisch

Dat kan! Als je al eerder in onze apotheek bent geweest met je ID, kunnen wij jouw naam opzoeken in onze computer. Het is voldoende om jaarlijks de eID eens te laten inlezen in onze apotheek.

Dat is mogelijk! Gekende patiënt? De naam van de patiënt zal al in ons systeem zitten. Het is voldoende om ons de naam te vertellen van de persoon waarvoor je de medicatie komt ophalen. De eID is dan niet nodig. Nieuwe patiënt? Nieuwe patiënten dienen nog te worden toegevoegd aan ons systeem. Je kan daarvoor een fysieke kaart, maar ook een duidelijke foto ervan aanbieden in de apotheek.

Je kan bij ons geneesmiddelen bestellen! Voorschriftplichtige geneesmiddelen kunnen via de MyHelena app besteld worden. Je klikt daarbij de gewenste geneesmiddelen aan die op je eID staan en stuurt ze door naar onze apotheek. Wij leggen ze dan voor je opzij. TIP: neem je geneesmiddelen die we niet steeds voorradig hebben? Stuur ze alvast door, dan kunnen wij ze bestellen tegen je volgende bezoek. Ben je niet zo vlot weg met al die apps? De apotheek is tijdens de openingsuren ook steeds telefonisch bereikbaar.

Ja, wij verkopen en verhuren thuiszorgmateriaal. Heb je nood aan thuiszorgmateriaal en vind je in de apotheek niet meteen wat je zoekt? Wij bestellen wat je nodig hebt en kunnen je vaak dezelfde dag nog verder helpen.

Farmaceutische zorg

Een GGG is een gesprek met jou als patiënt, waarbij we de nadruk leggen op het correct gebruik van je geneesmiddelen. GGG staat dan ook voor Goed Gebruik Geneesmiddelen. We leggen de aandoening waarvoor je de medicatie inneemt nog eens uit, we leggen het belang van je medicatie uit en we sporen eventuele problemen op. Ook is er ruimte om ons vragen te stellen. Er zijn GGG's voor astma & COPD Na enkele weken kan je ook een opvolggesprek hebben, waarop je eventuele problemen die je nog zou hebben met je medicatie kan bespreken. Deze service is gratis voor jou als patiënt! Vraag dus zeker je gesprek aan.

Ben je in het afgelopen jaar minstens 5 verschillende terugbetaalde geneesmiddelen bij ons komen afhalen? Was daarvan minstens 1 geneesmiddel voor chronisch gebruik? Dan kunnen we je vragen of wij jouw huisapotheker mogen zijn! De huisapotheker stelt een medicatieschema voor je op en zorgt ervoor dat deze up-to-date blijft. In dit schema staan alle geneesmiddelen die jij dagelijks, wekelijks of regelmatig gebruikt en dit voor zowel geneesmiddelen op voorschrift als zonder voorschrift. We zorgen er ook voor dat je andere zorgverleners toegang krijgen tot dit schema, zodat ook zij op de hoogte blijven van de medicatie die jij inneemt. Dit wil niet zeggen dat je altijd hier je medicatie zult moeten kopen, je behoudt de vrije keuze. Deze dienst is bovendien gratis voor de patiënt.